enmiljonkronor.blogg.se

Jag har bestämt mig. Innan år 2018 ska jag ha tjänat min första miljon. Vi pratar inte om värde på bostad eller prylar, utan jag ska ha en miljon kronor på banken. Jag har ett vanligt 9-17 jobb där jag tjänar helt ok så jag hoppas kunna investera rätt stora belopp varje månad. En stor del av miljonen ska dock komma från det bolag som jag nyligen startat upp.

Aktieportföljen juli och halva augusti 2014

Publicerad 2014-08-11 08:59:00 i Aktier

Har dröjt lite med denna uppdatering. Kanske beroende på ångesten över hur dåligt det gått för mina aktier. MQ har börjat dyka och gjort det omotiverat tycker jag. De har också dykt ganska mycket vilket gör att jag tycker att jag inte har något bra säljläge nu. Hoppas att det vänder snart. Övriga aktier har också gått ganska dåligt så det har inte varit någon bra månad. Trustbuddy tappade säkert 30-40% så jag sålde av. Därefter minskade värdet ytterligare och jag köpte in mig igen på ett lågt GAV.
 
Avanza
Fingerprint Cards B (Värde: 13800kr) Förra månaden: 14820kr
MQ Holding (Värde: 26820kr) Förra månaden: 16950kr
Industrivärden C (Värde: 11571kr) Har backat med ca 10% sedan jag köpte.
TrustBuddy International (Värde: 8100kr) Förra månaden: 16170kr
Getinge B (Värde 3855kr) Förra månaden: 4032kr
Oplacerat (Värde: 337kr) Förra månaden: 12855kr
 
Min bank
Telia sonera (Värde: 4932kr) Förra månaden: 4913kr
 
Totalt: 69415kr
Förra månaden: 69740kr
 
Jag har satt undan 8000kr till mitt aktiekonto denna månad och trots det gått back 335kr så värdeminskningen har varit kraftig. Jag märker att mitt sätt att skriva hur min aktieportfölj förändras i värde varje månad inte säger så mycket egentligen. Jag funderar över något bra sätt att visualisera det hela i t.ex. Excel.
 
Jag kommer spara några månader framöver och försöka hitta ett bra läge att gå in i något investmentbolag.
 
Status i bolaget:
När aktieplaceringarna sviker så tuffar åtminstone bolaget på fint. Nu har bolaget 7 månadsbetalande kunder och en ny kund kommer in under augusti månad. Eventuellt kan det bli ytterligare en eller två. Det finns också ett par större projekt som kan bli aktuella. Kassan i bolaget fortsätter växa och är nu uppe i 95000kr jämfört med 78100kr förra månaden. Vi var tvungna att skicka in nytt estimat om intäkter till skatteverket då vi märker att vi kommer få in mycket mer än vi hade förutspått. Kul! Men nu kommer det börja dras ganska stora belopp varje månad så kassan kommer inte längre växa riktigt i samma takt.
 
Framtiden:
Jag hoppas att aktiedepån ska titta över 100000 innan året är slut och bolagets kassa kanske kan hitta ända upp till 150000. Det är ett resultat jag skulle vara riktigt nöjd med.
Juni har som vanligt gått lite upp och ner. De senaste dagarna har det gått rätt bra och MQ har som vanligt tuffat på riktigt fint.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Enmiljonkronor

Jag är en driven och målmedveten kille i 30-årsåldern som nu bestämt mig för att bli miljonär. Tillsammans med min tjej ska jag nu göra denna resa och planen är att det ska gå ganska fort. ;) Miljonen tänker vi använda till insats på bostadsrätt eller hus.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela